Om de aanleg van elektrische laadpalen te versnellen stelt staatssecretaris Van Veldhoven (I&W) € 5 miljoen subsidie beschikbaar. Met het geld worden in 21 gemeenten laadpleinen met slimme laadpunten aangelegd, waarvan de eerste in 2020 klaar voor gebruik moeten zijn.

Elektrische autoDe slimme laadpalen zorgen voor een stabieler elektriciteitsnet en benutten groene stroom beter. Op de laadpleinen komen op termijn ook nieuwe toepassingen voor consumenten, zoals de mogelijkheid voor autobezitters om geld te verdienen met hun elektrische auto. De versnelling van de aanleg van slimme laadpalen is in lijn met het Klimaatakkoord, waarin afspraken staan om het gebruik van schone vervoersmiddelen te stimuleren.

Elektrische auto als buffer

Het leveren van elektriciteit aan het net door elektrische voertuigen wordt ‘vehicle-to-grid’ genoemd. De aan de slimme laadpaal gekoppelde auto slaat het overschot aan duurzaam opgewekte stroom op. Vervolgens wordt op piekmomenten de stroom teruggeleverd aan het net. Door de auto als buffer te gebruiken, kan groene stroom efficiënter worden ingezet en wordt het elektriciteitsnet ontlast.

Lege accu?

Om te voorkomen dat elektrische auto’s leeg zijn na het ontladen, stelt het voertuig een deel van de accucapaciteit beschikbaar om stroom terug te leveren aan het elektriciteitsnet. De eigenaar van de auto bepaalt hierbij zelf hoeveel dit is. Op deze manier kunnen automobilisten in de toekomst geld verdienen met hun elektrische auto.